Μετά τη Σαλαμίνα

Πραγματοποιήθηκε τελικώς η παράσταση της «Αντιγόνης» του Σοφοκλή στο κατεχόμενο αρχαίο θέατρο της Σαλαμίνας, με τη σύμπραξη του ΘΟΚ, του Εθνικού Θεάτρου και του ΚΘΒΕ. Οι έντονες ενστάσεις, όσων διαμαρτυρήθηκαν για την απαράδεκτη παράσταση των τριών κρατικών θεάτρων στην «Τουρκική Δημοκρατία της Βόρειας Κύπρου», έμειναν και φέτος, όπως και πέρσι, αναπάντητες. Και για όσους θεωρούν αυτά τα ζητήματα «ψιλά γράμματα», προβάλλοντας αστεία επιχειρήματα του τύπου «η Αντιγόνη γεννήθηκε για να αγαπά και όχι για να μισεί», ας δοκιμάσουν να πάρουν τον ΘΟΚ και το Εθνικό Θέατρο, στην Αμπχαζία ή στο Κόσοβο ή στη Νότια Οσετία. Ή ας ζητήσουν, επί τούτου, τη γνώμη της πρέσβειρας των ΗΠΑ στην Κυπριακή Δημοκρατία, που έσπευσε περιχαρής με το μαξιλαράκι της στην κατεχόμενη Σαλαμίνα…

Βέβαια, τόσο η κυβέρνηση του Νίκου Αναστασιάδη όσο και η ηγεσία του «Δημοκρατικού Συναγερμού» έλαμψαν με την απουσία τους και από τη φετινή «Αντιγόνη» όπως και από τον περσινό «Ιππόλυτο». Αυτό δεν τους απαλλάσσει, όμως, από τις βαρύτατες ευθύνες για την υπηρεσία που πρόσφεραν οι δύο παραστάσεις στην αναγνώριση του ψευδοκράτους. Εξάλλου, θυμίζουμε ότι οι διοργανωτές της παράστασης της «Αντιγόνης» είχαν προαναγγείλει ότι στην κατεχόμενη Σαλαμίνα θα έδιναν το παρόν τους ο πρόεδρος Αναστασιάδης και ο Μουσταφά Ακιντζί. Είναι θετικό ότι, έστω και τη δωδεκάτη, ο υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας και ο Πρέσβης της Ελλάδος στη Λευκωσία, δήλωσαν ότι ήταν αδιανόητο να παρακολουθήσουν την παράσταση στα κατεχόμενα. Τότε πώς επιτράπηκε στον ΘΟΚ, και στα δύο κρατικά ελληνικά θέατρα να δώσουν την παράσταση; Είναι τόση η ισχύς των μελών της «Δικοινοτικής τεχνικής Επιτροπής για τον πολιτισμό», που μπορούν να ξεπερνούν με τόση ευκολία τις εθνικές και διπλωματικές διαστάσεις του ζητήματος; Και γιατί έπρεπε να γίνει και το «Εθνικό Θέατρο» συνένοχος στην περσινή «πρωτοτυπία» του «Ιππόλυτου»; Δικοινοτικές εκδηλώσεις στο θέατρο και στον πολιτισμό γίνονται εδώ και δεκαετίες, από την εποχή που δήμαρχος στη Λευκωσία ήταν ο Λέλλος Δημητριάδης. Τι κέρδισε η «συμφιλίωση», το Κυπριακό και η Κυπριακή Δημοκρατία από την περσινή παράσταση, ώστε θεωρήθηκε αναγκαίο να επαναληφθεί φέτος; Αναρωτήθηκαν, όσοι επέλεξαν και φέτος να επιτρέψουν την παράσταση διά της σιωπής τους, πού μπορεί να οδηγήσει ο διχασμός που προκλήθηκε;

Πολλά είναι και τα ερωτήματα για τα λογιστικά της βραδιάς. Ποιος πλήρωσε τα δρομολόγια των λεωφορείων που ναυλώθηκαν για τη Σαλαμίνα και τα 3.000 δωρεάν εισιτήρια που μοιράστηκαν; Τον μισθό του καλλιτεχνικού διευθυντή του «Εθνικού Θεάτρου», των ηθοποιών και των τεχνικών; Μήπως, το κράτος μας; Κάποια από τις τόσες πολλές ΜΚΟ που δραστηριοποιούνται στο νησί μας; Κάποια ξένη Πρεσβεία; Γιατί, τότε, όσοι παρακολούθησαν τις παραστάσεις της «Αντιγόνης» στην ελεύθερη Κύπρο πλήρωσαν εισιτήριο; Αφού «λεφτά υπάρχουν», γιατί δεν επιχορηγούνται οι ελεύθεροι θίασοι που έχουν φρικτά παράπονα, και φέτος, από τις κρατικές χορηγίες, την ίδια ώρα που συνεχίζουν να περικόπτονται οι ελάχιστες συντάξεις που δίνονται στους ανθρώπους του πνεύματος και των τεχνών; Ποιος είναι, τέλος πάντων, ο θεσμικός ρόλος των μελών των «δικοινοτικών τεχνικών επιτροπών»; Πού λογοδοτούν και από πού παίρνουν εντολές;

Πέρα από τα παραπάνω, η παράσταση της «Αντιγόνης» στη Σαλαμίνα απέδειξε ότι οι προσπάθειες για την αναγνώριση του ψευδοκράτους επικεντρώνονται πλέον «εντός των τειχών». Ο καθένας ας αναλάβει τις ευθύνες του. Και όσοι Κύπριοι πολίτες, από τον Νοέμβριο του 1983, αντέδρασαν με δική τους πρωτοβουλία, όσο και όποτε μπορούσαν, με υπομνήματα, επιστολές και συλλογές υπογραφών όταν αρχαιολόγοι και ξένα Πανεπιστήμια έκλεβαν τις ανασκαφές των Ελλήνων Κυπρίων συναδέλφων τους στα κατεχόμενα, όταν συνεχιζόταν η σύληση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, όταν διάφοροι «αστέρες» θα έρχονταν για παραστάσεις στο ψευδοκράτος, ας μην καταβληθούν από την κόπωση και την απογοήτευση: «Ήδη θα το κατάλαβαν, οι Αντιγόνες τι σημαίνουν»…

Δημοσιεύθηκε στην εφημ. «Ο Φιλελεύθερος» την 1η Οκτωβρίου 2016

Σχολιάστε..

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s